ЗГРАДА БРАНИСЛАВА НУШИЋА 2

14. новембар 2016.

Према архивском запису објекат на углу улица Бранислава Нушића и Цара Душана је 1913. године пројектовао архитекта Пал Вадас. Наручилац објекта је био Слободни краљевски град Суботица, а сврха објекта је била најамна зграда у којој су били смештени елитни станови које је Градски сенат издавао и од којих је убирао најамнину. У приземљу су биле лоциране продавнице, а дуги низ година је у објекту била Градска штампарија. Овај двоспратни, угаони објекат, основе која прати неправилни облик парцеле, у много чему се разликује од првобитно испланираног. Богата бечка сецесија са барокним елементима је замењена са нешто мирнијом, геометријском варијантом истог стила којег је у Бечу заступао архитекта Јозеф Хофман. Барокне форме торња и вегетабилне орнаментике са пројекта замењене су чистијим, елегантнијим, издуженим геометријским формама на изведеном објекту.

Главни габарит објекта се протеже Нушићевом улицом. Фасада је са ове улице скоро симетрична. Одступања се виде једино на приземљу и на угаоном торњу. Фасаду карактеришу вертикално усмерени отвори који су веома интересантно груписани по паровима. Приземљем се ритмично ниже осам пари, а спратом шест пари отвора. По два улаза или по два прозора су обухваћена у једну целину и нешто издвојени од следеће исте такве целине. Фасада из улице Цара Душана је компонована као и главна фасада, само што је за два пара прозорских отвора краћа. Парови прозора на овој фасади повезани су полустубовима декорисаним плаво- белом керамиком. Објекат тзв. „најамна палата” има и трећу фасаду окренуту према слепој улици, дворишном делу новоизграђеног пословног комплекса. Занимљивост овог објекта се крије у једва приметној декорацији. Пошто су еркери нешто мало истурени у простор, на њиховој доњој страни је низ медаљона интензивно плаво-црвене боје са ликовима лабудова и птица.

Кровиште објекта је масивно, шаторасто, са издвојеним двоструким делом изнад средњег ризалита. Кровиште овог средњег ризалита карактерише стаклени светларник који се протеже у његовом подножју, а који је тако карактеристичан за сецесију. Светларник маркирају мушке фигуре. У малом тимпанону који захвата светларник је још једна маска израђена у малтеру.